Ubah Tabiat Buruk

Sempena Maal Hijrah, nak cakap sikit pasal ubah tabiat buruk.

Tabiat ni macam “auto-pilot”, macam tak sedar buat benda tu. Lama-lama jadi kebiasaan, hingga lebih teruk kalau jadi seperti sifat tabii, semula jadi. Contoh sifat tabii seperti kucing, bila nak buang air tabiinya akan korek pasir, tabii ayam nak mencakar masa mematuk untuk makan dan lain-lain.

Bagi kita manusia, cuba kita perhati diri kita, ada tak perbuatan yang menjadi tabiat buruk, yang terpupuk sekian lama tanpa kita sedar, menjadi satu kemestian yang kita tak endahkan keburukannya?

 

Senaraikan dan cuba sedari perbuatan itu dan hijrah diri untuk tinggalkannya. Apa cara nak tinggalkannya? Mulakan dengan sedari bahawa itu adalah tabiat yang buruk, fikir adakah ia disenangi oleh orang lain atau tidak. Kemudian, dengan diri yang sedar, ubahlah ia.

Contoh tabiat buruk yang sedikit demi sedikit boleh terpupuk dalam diri jika kita tak sedar ianya adalah suatu yang buruk:

  1. Bila masuk dewan ceramah, duduk belakang.
  2. Bila sesak sedikit, potong barisan, lebih buruk lagi, masuk ke lorong kecemasan untuk memotong.
  3. Bila berkumpul, mengumpat orang.
  4. Bila beza pendapat, kecam dan londehkan keperibadiannya.
  5. Bila ada masa terluang, belek sosial media WhatsApp, Facebook dan lain-lain di telefon, abaikan sosial depan mata dengan keluarga dan orang sekeliling.
  6. Sila tambah…

Cermin Diri: Aku orang yang suka sakiti orang lain ke?

Nak tanya orang lain, adakah aku ni seorang yang suka sakiti orang lain, rasanya masing-masing ada ego diri, bertuah nak tanya orang pasal negetif diri kita, kan?

Jadi, jomlah tengok cermin dan semak senarai contoh perbuatan dan percakapan (termasuk teks taip di media sosial) yang menyakiti orang lain:

PERBUATAN

  1. Langgar lampu isyarat merah, sedangkan orang lain berhenti. Ya, dari arah yang lampu hijau tiada kenderaan, tapi mana hilangnya sifat hormat kepada yang lain yang berhenti tu? Sekurang-kurangnya berhenti untuk ajar diri sendiri dengan disiplin. Kalau tak ajar, ia jadi tabiat kebiasaan, asalkan lampu merah saja, nak cuba jalan bila tiada kenderaan, makin ramai jadikannya tabiat, tak pasal-pasal ada yang berlanggar.
  2. Potong barisan, yang selalu nampak ialah di jalanraya. Orang yang berbaris lama kalau sakit hati, mulalah keluar kata-kata maki walaupun orang yang potong barisan tu tak dengar. Kalau hari-hari potong barisan, hari-hari kena maki, entah-entah kata-kata makian itu jadi satu doa yang makbul sebab salah satu sebab doa makbul ialah doa orang teraniaya. Sudah kena potong dengan tidak adil, orang itu boleh jadi teraniaya. Hati-hati!
  3. Tidak flush tandas hingga dipastikan bersih, lepas gunakan. Ini pun mengundang doa makbul orang yang teraniaya. Masa mula-mula kita masuk, nak pilih yang bersih saja, jadi bila keluar pun patut buatkan ia bersih juga.

PERCAKAPAN

  1. Gelar orang yang tak sehaluan sebagai sesat, kafir, anjing dan sabagainya. Adalah lebih baik, tidak sebutkan secara langsung diri orang itu sebegitu, sebaliknya sebutkan ciri-ciri perbuatan atau pemikiran yang tidak betul itu. Contohnya menyebut “Engkau kafir!” ditukar kepada “Tinggalkan solat dengan menganggap ia tidak wajib boleh menjatuhkan engkau kepada kekafiran.”
  2. Beri gelaran hebat dan merendah diri untuk menyindir: contohnya, “Bila otai besar sudah bersuara, kita yang tak sampai setahun jagung ni angguk sajalah.”
  3. Perli dengan sesuatu yang mustahil berlaku atau orang tak terfikir lakukan, contohnya, “Otak letak lutut ke, benda macam tu pun tak boleh nak fikir?” dan “Kamu ni nak merawat pesakit ni atau nak bunuh pesakit ni? Masukkan endoscopy macam bomba nak padam api.”

Kalau nampak perbuatan dan percakapan begini semakin menjadi-jadi sekarang ini, eloklah, panjangkan / forward / viralkan posting ini, sama-sama ingat-mengingati dan baiki diri. Akhir kalam, disertakan hadith ini untuk kita renungkan, adakah kita orang Islam yang afdhal (utama)?

Daripada Abu Musa Radhiyallahu ‘anhu dia berkata, “Aku katakan, ‘Wahai Rasulullah, muslim yang bagaimanakah yang paling afdhal (utama)?’ Baginda menjawab, ‘Orang yang kaum Muslimin selamat dari lisannya dan tangannya.’” (Hadith Riwayat Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim)

Panduan Ringkas Hijrah Diri

Soalan oleh FZ:

Salam… bagaimana nk bg nasihat kpd sorg kwn yg dlm proses menginsafi segala kekhilafan diri spy sntiasa istiqomah utk trus b’ubah&tdk mengulangi kesilapan silam….

Jawapan el-ilmy:

Salam. Nasihatkan dia:

  • istighfar sungguh-sungguh tiap hari, sbaiknya pd sepertiga mlm dgn sebutan “astaghfirullah, wa atubu ilaih” mksudnya “aku mohon ampun kpd Allah, dan aku bertaubat kpdNya” 100x tiap hari.
  • solat mlm sepertiga akhir skitar 4pg, dlm sujud, mohon Allah ampunkn dosa dan teguhkn iman utk mharung cabaran taubat yg pasti byk rintangannya.
  • jauhkn diri drp suasana, tmpat, kenalan yg mndorong maksiat.
  • dekati masjid, kuliah agama, brkawan dgn mreka yg suka dgn kuliah agama.
  • sedekah dan niatkan doa moga Allah ampun dosa dan mudahkn jln taubat dgn sedekah itu.
  • plajari smula ilmu agama (aqidah, fiqah, ahklak) dgn guru2 yg tinggi ilmu dan ahklaknya.
  • 10 hari awal dzulhijjah ni sgt sesuai utk tibgkatkn amal ibadah. Bykkn puasa sunat, trutamanya jgn tinggal puasa hri arafah pd 9 dzulhijjah yg fadhilatnya Allah anpun dosa stahun yg lps dan stahun akan dtg. Galakkan ambil bahagian dlm ibadah kurban.

Moga sdikit panduan ini memudahkn jln bliau menuju redha Allah

Hijrah Yang Dituntut

Sumber: Notes Facebook Ustaz Dr Abdullah Yasin

عَنِ ابْنِ عَمْرُو عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : أَفْضَلُ المُهَاجِرِيْنَ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَىاللهُ تَعَالَى عَنْهُ – رَوَاهُ الطّبَرَانِي – حَدِيْثٌ صَحِيْحٌ – الأحَادِيْثُ الصَّحِيْحَة / 1491 – انظر : صَحِيْحُالجَامِع الصَّغِيْر – للألباني

Daripada Ibnu Amru daripada Nabi SAW sabdanya : Sebaik-baik orang yang berhijrah, ialah orang yang berhijrah (meninggalkan) apa-apa yang dilarang oleh Allah SWT. (HR al-Tabaraniy – Hadis Sahih – Himpunan Hadis-Hadis Sahih No. 1491 – Lihat Sahih al-Jami’ al-Saghir – Oleh Al-Albaniy.

Penjelasan hadis :

1. Hijrah menurut bahasa maknanya berpindah atau meninggalkan yang pertama menuju kepada yang kedua. Hijrah dalam Islam terbagi dua, iaitu : 1. ( هِجْرَة حِسِّيَّة ) : Hijrah Fisikal ; 2. ( هِجْرَة مَعْنَوِيَّة ) : Hijrah Sikap.Hijrah Fisikal ialah berpindah dari satu negeri ke negeri lain. Hijrah jenis ini tidak dituntut kecuali jika darurat. Umpamanya jika kita tinggal disuatu negeri yang tidak membenarkan kita melaksanakan syareat Allah seperti tidak boleh solat, tidak boleh menutup aurat dan lain-lain, maka ketika itu kita wajib berhijrah jika memungkinkan.Adapun Hijrah Sikap adalah wajib dan Fardhu ‘Ain ke atas setiap muslim dan muslimat. Hijrah jenis inilah yang diisyaratkan oleh Hadis Sahih di atas.

2. Berhijrah daripada apa yang dilarang oleh Allah adalah jenis hijrah yang paling afdhal dan paling utama. Inilah yang dimaksudkan dengtan Hijrah Sikap. Umpamanya : Berhijrah daripada sikap atau sifat pemalas kepada sifat rajin ; daripada pengotor kepada pembersih ; daripada pemarah dan panas baran kepada penyabar ; daripada pendendam kepada pemaaf ; daripada bodoh kepada berilmu pengetahuan. Dan yang paling utama dari semua itu ialah berpindah daripada Syirik kepada Tauhid ; daripada Bid’ah kepada Sunnah ; daripada beragama secara Taqlid kepada Ittiba’.

3. Umat Islam jika ditinjau dari sudut “mengikut” terbagi kepada dua, iaitu : 1. Taqlid : Mengikut secara membuta tuli dan tidak tahu sama ada yang diikutinya itu ada dalil atau tiada dalil. 2. Ittiba’ : Mengikut juga tetapi mengetahui ada dalilnya. Menurut istilah agama, orang tang bertaqlid dipanggil Muqallid, sedangkan orang yang ittiba’ dipanggil Muttabi’. Dan sudah pasti dalam hal ini kedudukan Muttabi’ adalah lebih tinggi dan lebih mulia di sisi Allah berbanding dengan Muqallid. Ini kerana Islam adalah agama ilmu, bukan agama ikut-ikutan atau ikut secara membuta tuli. Malah Islam sangat melarang umatnya bertaqlid secara tetus menerus. Oleh itu, setiap muslim wajib terus berusaha mencari dan menambah ilmu agama agar segala keyakinan dan amalannya selama ini mempunyai nilai yang tinggi di sisi Allah. Bukan hanya bertaqlid sampai mati, padahal peluang mencari ilmu zaman ini sangat mudah.

4. Kembali kepada topik pembahasan. Hijrah paling afdhal ialah meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah. Menurut Kaedah Ilmu Ushul : Larangan Allah juga tersirat di dalam semua suruhan-Nya. Maksudnya : Larangan Allah bukan datangnya hanya dalam bentuk larangan, seperti : Jangan membunuh, jangan mendekati zina, jangan mengumpat, jangan mencela, jangan mencuri, jangan berburuk sangka dan lain-lain. Tetapi larangan juga tersirat di dalam semua suruhan Allah. Contoh : Dalam suruhan mendirikan solat tersirat larangan jangan abaikan solat, dalam suruhan mentauhidkan Allah tersirat larang syirik, dalam suruhan mengikuti ibadat cara Rasulullah SAW tersirat larangan berbuat bid’ah, dalam suruhan berbuat ihsan kepada ibu bapa tersirat larangan durhaka kepada mereka berdua dan lain-lain.

5. Menurut para ilmuan Islam : Dosa kerana tidak melakukan suruhan Allah SWT adalah lebih besar dan lebih dahsyat berbanding terlanggar larangan Allah. Walaupun kedua-duanya adalah dosa. Kesimpulan ini berdasarkan sikap Iblis dan Adam ketika dalam syurga. Iblis berdosa kerana tidak melakukan suruhan agar sujud kepada Adam. Adam juga berdosa kerana beliau melanggar larangan Allah agar jangan mendekati pokok larangan. Walaupun kedua mereka berdosa, tetapi dosa Iblis lebih besar jika dibandingkan dosa Adam sebab motif keengganan Iblis sujud adalah sombong (takabbur), tetapi motif Adam melanggar larangan Allah adalah kerana terlupa dan tertipu oleh rayuan Iblis.

6. Ibu Bapak dinasehatkan agar memperbetul persepsi yang salah ini. Terdapat dalam masyarakat kita sesetengah orang tua yang beranggapan bahawa anaknya sudah baik, jika mereka tidak terlibat dadah, pergaulan bebas, mencuri, berzina tetapi pada masa yang sama anak-anaknya tidak solat, tidak menutup aurat, tidak berbuat ihsan kepada orang tuanya. Kita tidak menafikan bahawa semuanya dosa dan wajib dijauhi semuanya. Namun dosan tidak membuat suruhan Allah adalah lebih besar berbanding terlanggar larangan Allah. Diharap para pembaca tidak salah faham dengan penjelasan ini. Perkara ini didedahkan hanya bertujuan untuk memperbetul persepsi atau anggapan yang salah dikalangan sesetengah masyarakat kita.

7. Kewajipan utama umat manusia dimuka bumi adalah mentaati atau mematuhi Allah. Taat dalam Islam terbagi dua, iaitu : 1. Buat apa yang Allah suruh, 2. Tinggalkan apa yang Allah larang. Oleh itu, tidak sempurna ketaatan seseorang jika hanya setakat membuat apa yang Allah suruh tetapi pada masa yang sama dia melanggar larangan Allah, ataupun sebaliknya, meninggalkan larangan Allah tetapi pada masa yang sama tidak membuat suruhan Allah. Marilah kita sama sama berusaha untuk menjadi hamaba-Nya yang sentiasa berkata : ( سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ المَصِيْرُ ) : Kami dengar dan kami patuhi, (mereka berdoa) : Ampunilah kami ya Tuhan kami, dan kepada Engkau lah kami kembali. (Al-Baqarah : 285)

Topik ini ustaz rasa sangat perlu direnung kerana kita masih dalam suasana memasuki ” Tahun Hijrah Baru 1432H “. Semoga keimanan dan ke-Islam-an kita lebih baik pada tahun-tahun yang akan datang. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

Kenapa Tak Mahu Berubah?


(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Alloh, Selawat dan salam ke atas Rosululloh Shollallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Bersempena memperingati peristiwa hijrah yang banyak diulang sebut setiap kali tibanya 1 Muharram, saya ingin membawa para pembaca kepada satu artikel yang pernah saya tulis tidak berapa lama dahulu iaitu berkaitan hijrah diri, berubah daripada satu tahap kepada tahap yang lebih baik di dalam cara kita mengamalkan Islam yang kita anuti.

“Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. ” (Maksud ayat 128, surah Al-Nahl)

Daripada ayat ini, ketahuilah bahawa kita dituntut untuk sentiasa memperbaiki amalan kita yang juga memerlukan kita memperbaguskan ilmu untuk memperbaiki amalan serta memperkemaskan iman.

Namun bukan mudah untuk seseorang itu membawa dirinya berhijrah kepada tahap yang lebih baik berbanding dirinya kini. Kenapa tak mahu berubah? Mari kita bermuhasabah diri, adakah perkara-perkara di bawah ini menjadi penyebabnya. Untuk memudahkan, kita ambil satu contoh amalan, iaitu Solat.

  1. Selesa cara sekarang
    Melanggar perintah tapi tak nampak apa-apa kemudaratan, maka selesalah kita dengan dosa kita. Kita rasakan tiada beza kalau meninggalkan atau mengerjakannya suruhan Solat fardhu lima kali setiap hari. Kita rasakan tak rugi apa-apa bila tidak solat. Sungguh, perasaan selesa ini amat berbahaya jika kita biarkan.
  2. Tiada teguran
    Sudahlah hati berasa selesa dengan dosa yang dibuat, tiada pula yang menegur. Kalau ditegur pun, org yang menegur tidak bersungguh. Atau sekadar dengar teguran di dalam khutbah Jumaat, dalam tazkirah ringkas di radio atau tv tanpa orang yang menegur betul-betul berada di hadapannya, boleh diajak berkomunikasi secara dua hala.
  3. Takut dikata “Kera Sumbang!”
    Pernah terfikir untuk berubah, tapi takut menjadi orang asing bagi keluarganya atau rakan-rakannya yang masing-masing melakukan dosa meninggalkan solat. Contohnya sedang menonton konsert Rock bersama rakan-rakan, terfikir untuk bersolat hampir tamat waktunya, tapi tiba-tiba rasa seperti “Kera Sumbang” kalau pergi bersolat, sedangkan rakan-rakan lain tidak.
  4. Gelap mata hati
    Banyak mendengar amaran siksaan balasan dosanya, tahu yang mana dosa, yang mana pahala, yang mana larangan yang mana perintah, tapi mata hati dah gelap..tak diendahkan semua itu.
  5. Bisikan syaitan
    Mungkin ramai yang akan tidak bersetuju dengan sebab ke lima ini kerana kita tak nampak apa itu bisikan syaitan. Tetapi yakinlah bahawa mereka wujud dan mereka ialah golongan yang tidak berputus asa untuk menghanyutkan manusia dengan dosa. Allah dan rasul-Nya telah mengajar bagaimana melindungi diri daripada kejahatan syaitan. Tapi ramai yang tak mengendahkannya. Maka mudahlah syaitan dan sekutunya mempengaruhi manusia.
  6. Akan berubah, tapi nanti..di hari tua
    Ada jugak yang jawab begini. Saya masih muda, nanti dah tua nanti, saya taubatlah, saya duduklah di masjid selalu, sekarang masa untuk dunia, masa untuk akhirat nanti..dah tua nanti. Sebenarnya mereka yang memberi jawapan ini telah tertipu. Tertipu dengan dirinya yang sihat dan usianya yang muda, sedangkan ada orang yang bertemu ajal walaupun tidak sakit, walaupun masih muda. Ajal maut kita tak tahu bila, selagi berkesempatan janganlah bertangguh.
  7. Tiada tunjuk ajar
    Teringat saya, Ustaz Masridzi Sat ada cerita, remaja-remaja rosak ahklak yang dibawa ke pusat pemulihan dan perlindungan PERKID ada berkata, mereka pernah rasakan mereka teruk, ada keinginan untuk berubah, tapi tiada siapa nak beri tunjuk ajar. Ibu dan bapa di rumah tak pernah nak tegur, nak tunjuk yang mana salah yang mana betul, jenguk surau dan masjid-masjid pula..Ustaz-ustaz asyik buka kitab dan yang datang mendengar golongan tua-tua belaka.. Maka mereka tak jumpa siapa nak tolong untuk bimbing nak berubah, sedangkan keinginan ada.

Itu antara sebab mengapa kita tidak mahu berhijrah. Ya..memang betul smuanya bergantung kepada hidayah daripada-Nya. Dengan hidayah-Nya sahaja yang boleh membawa cahaya Iman kepada seseorang. Tetapi mengikut akidah Ahli Sunnah Waljamaah, kita bukan disuruh menurut saja apa yang ditakdirkan, sebaliknya perlu berusaha merubah diri sendiri, memohon hidayah daripada-Nya selalu, meminta Iman yang ada sentiasa terpelihara, mengharap diberi pertolongan utk meningkatkan ketakwaan. Itulah anjuran yang sebaiknya.

Allah juga ada menyatakan, hidayah itu perlu diusahakan untuk diperolehi, ada disebut yang maksudnya:

Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): “Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: ` Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)“.

(As-Sajedah, ayat 13)

Allah juga ada menyatakan mendapat hidayah atau tidak, itu sebenarnya adalah pilihan manusia itu sendiri, seperti firmanNya yang bermaksud:

Bukankah Allah cukup untuk mengawal dan melindungi hambaNya (yang bertaqwa)? Dan mereka menakutkanmu (wahai Muhammad) dengan yang mereka sembah yang lain dari Allah. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah ( dengan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. Dan sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah ( dengan sebab pilihannya yang benar), maka tidak ada sesiapapun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah)?

(Az-Zumar, ayat 36-37)

Oleh itu, sama-samalah kita bermuhasabah diri, adakah kita memilih untuk ke Syurga atau memilih untuk ke neraka? Sebagai akhirnya, saya senaraikan dosa-dosa besar dan kecil yang sering dipandang ringan oleh umat Islam hari ini yang mana ia perlu diubah agar tidak dilakukan lagi. Sama-samalah kita berazam untuk mengubah diri kita.

Senarai 10 dosa-dosa besar dan kecil yang dipandang ringan oleh umat Islam hari ini:

  1. Meninggalkan solat, terutamanya solat Subuh.
  2. Tidak menunaikan zakat pendapatan.
  3. Mendedahkan aurat kepada golongan ajnabi (orang yang boleh dikahwini). Wanita memakai wangi-wangian untuk dihidu ajnabi.
  4. Mengumpat, mengata, mencarut.
  5. Bersalaman lelaki perempuan (adik-beradik ipar bukanlah haram dikahwini selamanya, tetapi haram sementara, maka elakkan bersalaman dengan adik-beradik ipar berlainan jantina).
  6. Leka dengan hiburan nyanyian hingga lalai mengingat Alloh.
  7. Melewat-lewatkan solat tanpa keuzuran.
  8. Meminggirkan jiran-jiran tetangga.
  9. Boros berbelanja hingga membazir kepada perkara yang tidak perlu.
  10. Tidak menepati masa bila berjanji.