Abaikan rekahan tumit kaki?

Abaikan rekahan tumit?
.
Ini pertanyaan saya kepada kaum lelaki.
.
Pernah tak cuba hilangkan rekahan tumit kaki? 
.
Bila solat berjamaah dengan warga asing seperti saudara kita dari Myanmar, Bangladesh dan Indonesia, saya perasan majoriti tumit kaki mereka bersih dari rekahan.
.
Eh, mereka kan kerja kasar.. Buruh binaan, buruh ladang.. Selalu berjalan kaki tak berkenderaan, tentu tapak kakinya lebih kasar, tapi tidak begitu?
.
Orang kita pula kaki manja, selesa memijak karpet lembut atau tile licin di rumah dan pejabat, tapi tumit kaki teruk?
.
Saya tak ada jawapannya kenapa begitu.
.
Tapi saya ambil tindakan cuba bersihkan tumit kaki saya selalu.
.
Tiap kali mandi, saya akan berus tumit kaki saya dengan berus yang sedikit kasar.
.
Tak mahal pun berus plastik tu, tak sampai RM2.
.
Hasilnya seperti dalam gambar, ya itu gambar tapak kaki saya.
.
Saya sudah konsisten amalkannya, mungkin 5 atau 6 tahun.
.
Saya lebih yakin air sampai ke anggota wudhu bahagian itu.
.
Saya teringat, ada hadith shahih riwayat Imam Muslim mengenai tapak kaki yang tak sempurna terkena air ketika wuduk, Nabi s.a.w kata “Celakalah tumit-tumit dengan api neraka, sempurnakanlah wudhu kalian dengan baik”.
.
Moga selamat tapak kakiku dari api neraka.
.
Saya bukan nak menghukum mereka yang abaikan rekahan tumit kaki tu wudhu tak sah, bukan.
.
Walaupun ada kotoran melekat celah rekahan tu, memungkinkan air tak sampai terkena kulit, biarlah yang arif ilmu fiqh bicarakannya.
.
Saya cuma nak ajak masing-masing cuba bersihkan.
.
Kalian yang membaca coretan ini, saya tanya lagi sekali.. Abaikan rekahan tumit ke selama ini?
.
Kalau ya, cuba bersihkan.
.
Saya ada jumpa beberapa petua untuk masalah tumit merekah, saya tak kongsikan di sini kerana saya tak tahu keberkesanannya.
.
Siapa ada petua berkesan, jemput kongsikan dengan saya.
.
Pihak jawatankuasa masjid dan surau mungkin boleh ambil peranan juga bantu kita bersihkannya dengan menyediakan berus dan sabun di tempat wudhu.
.
Sama-sama kita jaga kebersihan yang saya rasa ramai orang abaikan ini.
.
Hujung Ramadhan, kita berharap dapat capai taqwa hasil ibadah puasa, ini pun satu tips nak capai taqwa.
.
Taqwa diumpamakan berjalan di laluan berduri, kita jalan penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terkena duri.
.
Begitu juga hidup kita, kita awasi apa-apa perkara yang boleh menjerumuskan kita ke neraka, kita penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terjerumus ke neraka. 

Wuduk jimat air

Inilah cara wuduk jimat air yang dicari-cari selama ini.
.
Lepas tonton, saya terus praktik sampai sekarang.
.
Anda sudah? 
.
Membazir saudara syaitan, rujuk ayat 27 Surah Al-Isyra’.
.
Keluar dari madrasah Ramadhan nak jadi orang bertaqwa, sekurang-kurangnya dapatlah ubah yang satu ini.
.
Jemput kongsikan.

Mesej pendek menyeru taqwa

Kecelakaan besar kalau dosa-dosa tak terampun dalam Ramadhan ni. Bersungguhlah minta keampunan Allah.

Kenapa tak diampun dosa dalam bulan Ramadhan itu kecelakaan besar? Sebab Jibril doakan celaka dan Nabi s.a.w aminkan!

Orang bertaqwa takutkan siksa Allah di akhirat. Selain hati-hati dosa yang akan dilakukan, takuti juga dosa yang lalu.

Tak mampu banyakkan amalan untuk tambah pahala, jadi kurang-kurangkanlah amalan tambah dosa.

Orang bertaqwa risau jika dosa-dosanya tidak diampuni lalu perhebatkan taubat di hujung Ramadhan. Kita?

Tak rasa bersalah lepas buat dosa? Perhati dan hadam ayat Al-Quran yang ceritakan azab neraka untuk tingkatkan taqwa.

Dosa-dosa syirik tak diampuni tanpa taubat. Kenali syirik, hindari dan jangan ulangi.

Taqwa diertikan taat perintah dan larangan Allah. Tiap perbuatan, fikirkan dulu perintah dan larangan yang berkait.

Bagai menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan berserak. Begitu nak bersihkan bid’ah masyarakat.

Andai dosa-dosa kecil umpama sebutir pasir hitam. Bila dihimpun tanpa diampun, gunung hitam juga jadinya. Bersihkanlah.

Orang bertaqwa hiasi peribadi dengan sifat-sifat mahmudah. Yang mazmumah cuba kikis dalam diri.

Semak sebelum sebar. Sabar sebelum sebar. Ini cara orang bertaqwa bila sampai suatu khabar.

Gerun! Seterika badan itu hukuman di neraka buat yang tak keluarkan zakat emas dan perak, rujuk ayat 35 Surah At-Taubah.

Gerun!Tetak badan itu hukuman untuk tentera musuh yang sangat kuat memusuhi Islam, rujuk ayat 12 Surah Al-Anfal.

Rujuk ayat 2 surah Al-Anfal, disebut nama Allah, gementar hatinya, dibawakan ayat Al-Quran, bertambah imannya.

Banyak ayat Al-Quran ceritakan azab hukuman Allah, cuba kita belek dan hadam moga tambah gementar hati.

Kulit yang sudah rosak kurang pedihnya terkena api. Di neraka, Allah elokkan semula kulit supaya berterusan pedihnya. Surah An-Nisa’, Ayah 56

Tahu tak apa minuman ahli neraka? Antaranya cairan logam besi atau tembaga, hangus badan bila minum! Surah Al-Kahf, Ayah 29, Surah Yunus, Ayah 4, Surah Ibrahim, Ayah 16 dan 17

Lihat surah Ad-Dukhan ayat 43 hingga 50 ada sebut makanan dan mandian ahli neraka.

Potong masuk lorong kecemasan itu perbuatan mazmumah membuat orang ramai sakit hati. Hentikannya! WhatsApp JPJ terus.

 

Cukuplah!

Cukuplah!
.
Ramadhan kali ni tercemar dek kes buli sampai mati, bergaduh sebab kurma, bertumbuk kerna mulut celupar sebut “kepala bapak kau”, ketegangan politik Saudi dan Qatar, apa lagi nak tambah??
.
Dalam Facebook pun tak habis-habis kecam, kutuk, ejek, sindir-perli..
.
Mana ucapan “Ramadhan karim” yang maksudnya Ramadhan mulia, maka kena beringat supaya tingkahlaku kita pun mulia juga.
.
Apatah lagi Ramadhan ini “mubarak”, diberkati. Amalan sedikit, ganjarannya berlipat ganda.
.
Kenapa mulut dan tangan masih tak nak jaga??
.
Sungguh kecewa diri ini!
.
Sudah-sudahlah tu..
.
Cuba tengok balik, puasa bulan Ramadhan ni apa tujuannya?
.
Kita dapat capai tak tujuan tu?
.
Nak jadi orang bertaqwa, tangan dan mulut kena jaga.
.
Nak jadi orang bersyukur, tangan dan mulut kena jaga.
.
Jomlah, berhenti sampai sini je biarkan tangan dan mulut tak terjaga tu.
.
Semak balik, macam mana ciri orang bertaqwa.
.
Semak balik, macam mana ciri orang bersyukur.
.
Sama-sama kita kongsi cara nak jadi orang bertaqwa dan bersyukur itu lebih baik.
.
Atau pun tahan saja tangan dan mulut tu daripada menaip-menyebut apa-apa di media sosial ni.
.
Kalau nak bersama saya, kongsikan hash tag #TipsTaqwa dan #TipsSyukur.
.
Sama-sama kita perbanyakkan bekalan ke akhirat.
.
Satu orang ikut tips kita, bertambah bekalan pahala di akhirat.
.
Satu orang kongsi tips kita, bertambah panjang tips tersebar, bertambah banyak bekalan pahala di akhirat.
.
Tak nak selamat dan bahagia ke di akhirat?
.
Kalau nak, jom tahan tangan dan mulut tu, jom kongsi tips jadi orang bertaqwa dan bersyukur.