Category: Tazkirah

Perut boroi vs perut berketul macam roti

Nak tukar perut boroi jadi berketul-ketul macam roti ni?
.
Lemak bahagian perut ialah lemak paling susah disingkirkan.
.
Selepas asyik berjogging berbulan-bulan dan nampak berat badan sudah turun, tapi bahagian perut masih nampak tak banyak berubah, apa nak buat lagi? 
.
Cuba tambah rutin senaman untuk bahagian perut, buat carian “ABS Workout”, ada banyak boleh diikut, tapi mulakanlah dengan senaman tahap pemula / beginner sebelum cuba tahap intermediate dan advance.
.
Ada dakwaan buat senaman untuk perut akan naikkan otot perut, jadi ukuran pinggang tak berubah.
.
Itu betul bagi orang kurus yang tiada masalah lemak di bahagian perut.
.
Bagi mereka yang ada masalah lemak, senaman untuk bahagian perut akan bantu pembakaran lemak di bahagian perut sebelum otot-otot perut itu timbul kemudiannya.
.
Tapi kena ingat!
.
Biarkan perut kosong selama dua jam selepas bersenam.
.
Dalam tempoh dua jam itu, lemak yang tersimpan lama akan digunakan oleh badan yang dipaksa berkerja keras sebelumnya kerana perlukan bahan bakar untuk terus berkerja.
.
Kalau terus makan lepas bersenam, makanan yang dibekalkan itu yang akan diguna untuk bahan bakarnya, ia lebih mudah diproses berbanding proses membakar lemak yang tersimpan lama tu.
.
Cuba tips ini dan kongsikan perkembangannya selepas satu ke dua bulan di sini. 

Turun berat sementara lepas Ramadhan?

Mereka yang hadapi masalah lebih berat badan biasanya akan gembira lepas berakhir Ramadhan kerana nampak turun berat yang seakan signifikan.
.
Tapi lepas beberapa minggu bulan Syawal, berat naik semula.
.
Oh tidak.. Tiap tahun macam ni, apa yang tak kena? 
.
Saya kongsikan perkongsian jurulatih program penurunan berat badan terkenal di Malaysia.
.
Katanya, gemuk ada dua iaitu gemuk air dan gemuk lemak.
.
Gemuk air ni senang dan cepat untuk dikurangkan.
.
Kebanyakan produk penurunan berat badan akan dakwa berkesan dengan tunjuk testimoni turun berat badan berbelas kilo hanya dalam seminggu ke dua minggu.
.
Lepas tu, berat tak turun-turun dah.
.
Yang berlaku ialah gemuk air yang berkurang.
.
Kalau cuba tepuk bahagian berlemak seperti bawah lengan (triceps), akan nampak beralun laju seperti ringan saja isinya, itulah air yang tersimpan, bukan lemak.
.
Dalam tempoh awal program turunkan berat badan, memang simpanan air akan berkurang dulu.
.
Jadi, jangan berhenti atau kecewa bila berat lambat turun lepas penurunan yang banyak pada awalnya.
.
Mana datang air banyak-banyak tu?
.
Antara sebabnya ialah garam..
.
Maaf, kurang arif nak terangkan macam mana garam boleh sebabkan air terserap dalam badan dengan banyaknya.
.
Cuma boleh ajak fikir kesan garam kepada ikan masin yang digaramkan. Apa jadi pada ikan tu? Kering.. Sama juga dengan sotong kering, udang kering, ikan bilis, semuanya dibuang kandungan airnya dengan bantuan garam jadikan semua tu ada rasa masin.
.
Cuba kurangkan pengambilan garam atau bahan sodium lainnya untuk kurangkan simpanan air dalam badan.
.
Jom amalkan gaya hidup sihat selepas Ramadhan. 

Makan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah

Makan dan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah.
.
Ia suatu yang menggembirakan, apatah lagi makan percuma.
.
Kalau perasan, sunnah memperlihatkan kegembiraan atas rasa syukur ini ada dalam beberapa perkara yang jadi kegembiraan kita. 
.
Pertama ialah raya puasa, Eidulfitri, 1 Syawal hari untuk makan minum, diharamkan berpuasa hari tu.
.
Kedua ialah raya korban, Eiduladha, sama juga diharamkan berpuasa hari tu.
.
Ketiga, walimatul’arus, anjuran kenduri kahwin atas kesyukuran mendirikan rumah tangga, sangat dituntut kenduri dibuat walaupun hanya sembelih seekor kambing, menurut hadith shahih.
.
Keempat, kenduri aqiqah selepas 7 hari anak dilahirkan sebagai kesyukuran dikurniakan anak, seekor kambing bila dapat anak perempuan, dua ekor kambing bila dapat anak lelaki menurut sunnah kerana kegembiraan mendapat anak lelaki biasanya lebih berlipat ganda.
.
Jadi suatu kontra dengan sunnah bila kesedihan atas kematian orang yang tersayang, pun nak anjurkan kenduri makan-makan sempena kematian itu, kan?
.
Yang sunnah, keluarga yang dalam suasana kesedihan itu diberi makan oleh jiran tetangga, begitu yang diperintahkan Nabi s.a.w dalam hadith yang shahih.
.
Ya, ada hadith shahih mengenai anak nak beri makan atas sebab ibunya yang meninggal dunia biasa beri orang makan, semoga dengan menyambung kebiasaannya, pahala memberi orang makan masih terus ibunya dapat.
.
Ia suatu yang baik untuk dilakukan, namun untuk menyantuni sunnah, eloklah ia ditangguhkan beberapa hari atau minggu atau bulan selepas kebiasaan suasana sedih itu sudah mula longgar.
.
Jom betulkan yang ini. 

Abaikan rekahan tumit kaki?

Abaikan rekahan tumit?
.
Ini pertanyaan saya kepada kaum lelaki.
.
Pernah tak cuba hilangkan rekahan tumit kaki? 
.
Bila solat berjamaah dengan warga asing seperti saudara kita dari Myanmar, Bangladesh dan Indonesia, saya perasan majoriti tumit kaki mereka bersih dari rekahan.
.
Eh, mereka kan kerja kasar.. Buruh binaan, buruh ladang.. Selalu berjalan kaki tak berkenderaan, tentu tapak kakinya lebih kasar, tapi tidak begitu?
.
Orang kita pula kaki manja, selesa memijak karpet lembut atau tile licin di rumah dan pejabat, tapi tumit kaki teruk?
.
Saya tak ada jawapannya kenapa begitu.
.
Tapi saya ambil tindakan cuba bersihkan tumit kaki saya selalu.
.
Tiap kali mandi, saya akan berus tumit kaki saya dengan berus yang sedikit kasar.
.
Tak mahal pun berus plastik tu, tak sampai RM2.
.
Hasilnya seperti dalam gambar, ya itu gambar tapak kaki saya.
.
Saya sudah konsisten amalkannya, mungkin 5 atau 6 tahun.
.
Saya lebih yakin air sampai ke anggota wudhu bahagian itu.
.
Saya teringat, ada hadith shahih riwayat Imam Muslim mengenai tapak kaki yang tak sempurna terkena air ketika wuduk, Nabi s.a.w kata “Celakalah tumit-tumit dengan api neraka, sempurnakanlah wudhu kalian dengan baik”.
.
Moga selamat tapak kakiku dari api neraka.
.
Saya bukan nak menghukum mereka yang abaikan rekahan tumit kaki tu wudhu tak sah, bukan.
.
Walaupun ada kotoran melekat celah rekahan tu, memungkinkan air tak sampai terkena kulit, biarlah yang arif ilmu fiqh bicarakannya.
.
Saya cuma nak ajak masing-masing cuba bersihkan.
.
Kalian yang membaca coretan ini, saya tanya lagi sekali.. Abaikan rekahan tumit ke selama ini?
.
Kalau ya, cuba bersihkan.
.
Saya ada jumpa beberapa petua untuk masalah tumit merekah, saya tak kongsikan di sini kerana saya tak tahu keberkesanannya.
.
Siapa ada petua berkesan, jemput kongsikan dengan saya.
.
Pihak jawatankuasa masjid dan surau mungkin boleh ambil peranan juga bantu kita bersihkannya dengan menyediakan berus dan sabun di tempat wudhu.
.
Sama-sama kita jaga kebersihan yang saya rasa ramai orang abaikan ini.
.
Hujung Ramadhan, kita berharap dapat capai taqwa hasil ibadah puasa, ini pun satu tips nak capai taqwa.
.
Taqwa diumpamakan berjalan di laluan berduri, kita jalan penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terkena duri.
.
Begitu juga hidup kita, kita awasi apa-apa perkara yang boleh menjerumuskan kita ke neraka, kita penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terjerumus ke neraka. 

Wuduk jimat air

Inilah cara wuduk jimat air yang dicari-cari selama ini.
.
Lepas tonton, saya terus praktik sampai sekarang.
.
Anda sudah? 
.
Membazir saudara syaitan, rujuk ayat 27 Surah Al-Isyra’.
.
Keluar dari madrasah Ramadhan nak jadi orang bertaqwa, sekurang-kurangnya dapatlah ubah yang satu ini.
.
Jemput kongsikan.