Category: Islam

GOUT? Amalkan melinjo / belinjo (Gnetum gnemon)

Ini hasil kajian saintifik saintis Jepun terhadap melinjo: https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/589169/abs/
.
Kajian menggunakan biji buah melinjo yang dijadikan serbuk dan diberi kepada 30 orang dewasa selama 8 minggu, diberikan hanya 750 mg setiap pagi.
.
Didapati keputusan signifikan penurunan serum uric acid pada minggu ke 4 dan ke 8.
.
Ada apa dengan uric acid? Cuba baca pula artikel ini: http://www.health.harvard.edu/newsletter_art…/all-about-gout
.
Uric acid berlebihan dalam badan berkumpul membentuk kristal menyebabkan kesakitan. Dengan penurunan uric acid bila amalkan melinjo, diharap gout pun dapat dielak bagi yang belum kena dan dapat dihilangkan bagi yang sudah kena gout.
.
Macam mana uric acid boleh ada banyak dalam badan? Bukan selalu makan makanan laut / seafood pun….
.
Satu lagi penyebab uric acid tinggi hasil kajian saintifik ialah pengambilan terlalu banyak fruktosa menyebabkan peningkatan uric acid dalam darah.
.
Apa pula fruktosa tu..memang banyak kita ambil tiap hari ke? Jawapannya YA kalau kita selalu minum minuman ringan, air kotak, air tin, kordial..apa-apa sajalah minuman makanan yang keluar dari kilang.
.
Fruktosa ialah gula pemanis yang murah, pengilang gunakannya untuk pemanis produk mereka dengan harga lebih murah berbanding jenis gula lain yang lebih sihat.
.
Jadi, nak elak dan nak sembuh dari Gout, kurangkanlah makanan-minuman keluaran kilang, nak minum jus, beli buah-buahan dan blend sendiri lebih sihat. Nak minum kopi dan teh, bancuh sendiri, jangan selalu nak segera dengan pekej 3-in-1, 4-in-1, 7-in-1.
.
Kembali kepada melinjo..macam mana nak amal dengan betul?
.
Sebaiknya dapatkan buah segar, kita rebus sendiri tentu lebih baik, tapi bukan senang nak dapat buah segar..pokoknya pun ramai tak pernah jumpa. Siapa nak tanam pokoknya, saya ada jumpa rakan penjual anak-anak pokok secara online ada menjualnya.
.
Yang biasa kita jumpa ialah emping melinjo. Emping ni kalau digoreng, memang sedap dimakan..tapi khasiatnya akan banyak berkurang menurut pakar khasiat pemakanan MARDI, Dr Suri Roowi. (Kredit untuk Dr yang mula-mula sebutkan mengenai melinjo untuk tangani uric acid)
.
Sebaiknya, emping melinjo yang mentah tu, kita rebus hingga lembut, amalkan makan rebusan emping melinjo itu, begitu lebih banyak khasiatnya dapat dikekalkan.
.
Nak amal berapa banyak? Kalau kajian di Jepun tu 750 mg, rasanya sikit saja..sebiji / sekeping sudah memadai. Jangan melampau pula amalkan mendadak banyak sekali gus kononnya nak terus sembuh, biasanya penyembuhan tidak berlaku begitu, memadai sedikit dan berterusan.
.
Semoga kita dapat elak dan sembuh dari Gout. Jemput kongsi dengan yang lain. Jemput follow dan popularkan hash tag untuk hidup lebih sihat dan kuat…

iMuscle 2 – Panduan senaman pilihan

iMuscle 2 – App pilihanku untuk panduan senaman setempat atau circuit training.
.
Boleh dapatkan di AppStore dan PlayStore dengan harga bawah RM10, cari dengan kekunci “iMuscle 2”.
.
Banyak kelebihan iMuscle 2 berbanding lambakan aplikasi lain, berbaloi membelinya. 
.
Antara bagusnya yang dapat dikongsikan, pertama ia menyenaraikan lebih 600 jenis senaman yang boleh kita pilih untuk pelbagaikan, jadi tidak bosanlah walau senaman hanya di ruang tamu rumah tiap hari, tapi macam-macam cara boleh kita cuba lakukan. Ada fungsi carian dan tapisan untuk 600 jenis senaman tu. Siapa tiada alatan senaman, boleh buat tapisan tanpa alatan, tengok berapa banyak senaman boleh buat dengan percuma.

Kedua, ia memaparkan grafik dan video 3D otot kita tanpa kulit, tak menggunakan foto dan video orang sebenar, sesuai untuk orang Islam yang diperintah tundukkan pandangan.
.
Pada paparan utama keseluruhan gambaran otot kita, boleh klik mana-mana bahagian otot, akan ditunjukkan apa senaman yang akan memberi kesan utama dan kedua kepada otot itu. Gunakan ikon pisau, untuk hilangkan otot luar dan tinjau otot dalam pula.
.
Ketiga, iMuscle 2 juga sediakan fungsi menetapkan sendiri susunan jenis senaman, kita boleh pilih dan susun mana-mana dari lebih 600 jenis senaman yang ada.
.
Dapatkanlah aplikasi ini untuk membantu kita bersenam dengan lebih baik, termotivasi dan tidak menjemukan.
.
Bagi pembayar cukai pendapatan, peruntukan RM300 setahun untuk beli alatan untuk senaman, ada potongan cukai boleh dibuat sebanyak itu setiap tahun.

I’dad satu perkara penting yang umat Islam perlu perhatikan.

Kita sedih dan marah bila saudara kita di Palestin, Syiria, Myanmar dan lain-lain dizalimi dibunuh sesuka-hati, tapi adakah kita buahkan kesedihan dan kemarahan itu dengan mempersiapkan kekuatan ke medan jihad akhbar?

Atau terus leka memanjakan diri dengan makan-minum yang lazat hingga dibiarkan badan menggemuk? Leka dengan hiburan nyanyian, drama rekaan, realiti tv lawak-jenaka, filem baru saban minggu dan bulan? Leka dengan hobi mencantikkan kereta, mencantikkan rumah, mencantikkan fesyen?

Ayuh sama-sama sedarkan masyarakat, persiapkan kekuatan iman, kekuatan fizikal diri, kekuatan kewangan dan apa-apa lagi kekuatan agar Islam yang dulunya gagah akan terus gagah. Akhir zaman semakin dekat, jika jihad akhbar diseru ketika kita sedang hidup, adakah kita akan menolak dengan pelbagai alasan yang alasan sebenar ialah kita tak pernah persiapkan diri?

#idad #fitmalaysia #fitmuslim

Perut boroi vs perut berketul macam roti

Nak tukar perut boroi jadi berketul-ketul macam roti ni?
.
Lemak bahagian perut ialah lemak paling susah disingkirkan.
.
Selepas asyik berjogging berbulan-bulan dan nampak berat badan sudah turun, tapi bahagian perut masih nampak tak banyak berubah, apa nak buat lagi? 
.
Cuba tambah rutin senaman untuk bahagian perut, buat carian “ABS Workout”, ada banyak boleh diikut, tapi mulakanlah dengan senaman tahap pemula / beginner sebelum cuba tahap intermediate dan advance.
.
Ada dakwaan buat senaman untuk perut akan naikkan otot perut, jadi ukuran pinggang tak berubah.
.
Itu betul bagi orang kurus yang tiada masalah lemak di bahagian perut.
.
Bagi mereka yang ada masalah lemak, senaman untuk bahagian perut akan bantu pembakaran lemak di bahagian perut sebelum otot-otot perut itu timbul kemudiannya.
.
Tapi kena ingat!
.
Biarkan perut kosong selama dua jam selepas bersenam.
.
Dalam tempoh dua jam itu, lemak yang tersimpan lama akan digunakan oleh badan yang dipaksa berkerja keras sebelumnya kerana perlukan bahan bakar untuk terus berkerja.
.
Kalau terus makan lepas bersenam, makanan yang dibekalkan itu yang akan diguna untuk bahan bakarnya, ia lebih mudah diproses berbanding proses membakar lemak yang tersimpan lama tu.
.
Cuba tips ini dan kongsikan perkembangannya selepas satu ke dua bulan di sini. 

Turun berat sementara lepas Ramadhan?

Mereka yang hadapi masalah lebih berat badan biasanya akan gembira lepas berakhir Ramadhan kerana nampak turun berat yang seakan signifikan.
.
Tapi lepas beberapa minggu bulan Syawal, berat naik semula.
.
Oh tidak.. Tiap tahun macam ni, apa yang tak kena? 
.
Saya kongsikan perkongsian jurulatih program penurunan berat badan terkenal di Malaysia.
.
Katanya, gemuk ada dua iaitu gemuk air dan gemuk lemak.
.
Gemuk air ni senang dan cepat untuk dikurangkan.
.
Kebanyakan produk penurunan berat badan akan dakwa berkesan dengan tunjuk testimoni turun berat badan berbelas kilo hanya dalam seminggu ke dua minggu.
.
Lepas tu, berat tak turun-turun dah.
.
Yang berlaku ialah gemuk air yang berkurang.
.
Kalau cuba tepuk bahagian berlemak seperti bawah lengan (triceps), akan nampak beralun laju seperti ringan saja isinya, itulah air yang tersimpan, bukan lemak.
.
Dalam tempoh awal program turunkan berat badan, memang simpanan air akan berkurang dulu.
.
Jadi, jangan berhenti atau kecewa bila berat lambat turun lepas penurunan yang banyak pada awalnya.
.
Mana datang air banyak-banyak tu?
.
Antara sebabnya ialah garam..
.
Maaf, kurang arif nak terangkan macam mana garam boleh sebabkan air terserap dalam badan dengan banyaknya.
.
Cuma boleh ajak fikir kesan garam kepada ikan masin yang digaramkan. Apa jadi pada ikan tu? Kering.. Sama juga dengan sotong kering, udang kering, ikan bilis, semuanya dibuang kandungan airnya dengan bantuan garam jadikan semua tu ada rasa masin.
.
Cuba kurangkan pengambilan garam atau bahan sodium lainnya untuk kurangkan simpanan air dalam badan.
.
Jom amalkan gaya hidup sihat selepas Ramadhan. 

Makan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah

Makan dan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah.
.
Ia suatu yang menggembirakan, apatah lagi makan percuma.
.
Kalau perasan, sunnah memperlihatkan kegembiraan atas rasa syukur ini ada dalam beberapa perkara yang jadi kegembiraan kita. 
.
Pertama ialah raya puasa, Eidulfitri, 1 Syawal hari untuk makan minum, diharamkan berpuasa hari tu.
.
Kedua ialah raya korban, Eiduladha, sama juga diharamkan berpuasa hari tu.
.
Ketiga, walimatul’arus, anjuran kenduri kahwin atas kesyukuran mendirikan rumah tangga, sangat dituntut kenduri dibuat walaupun hanya sembelih seekor kambing, menurut hadith shahih.
.
Keempat, kenduri aqiqah selepas 7 hari anak dilahirkan sebagai kesyukuran dikurniakan anak, seekor kambing bila dapat anak perempuan, dua ekor kambing bila dapat anak lelaki menurut sunnah kerana kegembiraan mendapat anak lelaki biasanya lebih berlipat ganda.
.
Jadi suatu kontra dengan sunnah bila kesedihan atas kematian orang yang tersayang, pun nak anjurkan kenduri makan-makan sempena kematian itu, kan?
.
Yang sunnah, keluarga yang dalam suasana kesedihan itu diberi makan oleh jiran tetangga, begitu yang diperintahkan Nabi s.a.w dalam hadith yang shahih.
.
Ya, ada hadith shahih mengenai anak nak beri makan atas sebab ibunya yang meninggal dunia biasa beri orang makan, semoga dengan menyambung kebiasaannya, pahala memberi orang makan masih terus ibunya dapat.
.
Ia suatu yang baik untuk dilakukan, namun untuk menyantuni sunnah, eloklah ia ditangguhkan beberapa hari atau minggu atau bulan selepas kebiasaan suasana sedih itu sudah mula longgar.
.
Jom betulkan yang ini.