Category: Islam

Tiada Istilah Sambut Tahun Baharu Cara Islam

Surah Al-Kafirun:

 

Maksudnya:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”.

Meneliti surah ini, mudah kita memahaminya sebagai satu pegangan utuh umat Islam iaitu umat Islam tidak melakukan ritual peribadatan orang kafir, begitu juga mereka. Namun menjelang 1 Januari saban tahun, apa yang terkandung dalam surah ini seperti dilupakan.

Pada mulanya, umat Islam khususnya di negara kita MALAYSIA menyambutnya dengan mengikut kebiasaan dunia iaitu dengan berkumpul beramai-ramai di lapangan, menonton konsert nyanyian beberapa jam sebelum detik 12 malam 1 Januari, kemudian apabila detik 12 malam tiba, mereka menjerit keriangan melihat dentuman bunga api. Sejak kebelakangan ini pula, mereka yang sedar atas kejahilan itu mula memikirkan alternatif lalu timbullah istilah “Sambutan Tahun Baharu Cara Islam”. Mereka berkumpul di lapangan menunaikan Solat Maghrib dan Isya’ berjamaah, kemudian diadakan ceramah, konsert nyanyian dan bila tiba detik 12 malam, lagu Asma ul-Husna dinyanyikan beramai-ramai dan diakhiri dengan doa memohon kebaikan pada tahun baharu itu.

“Sambutan Tahun Baharu Cara Islam” kedengaran cantik, namun bila difikirkan semula ia hanya cantik pada “make-up”nya sahaja. Tahun baharu masihi bukan perayaan umat Islam, tiada juga istilah sambutan tahun baharu secara Islam. Tidak betul bila nak Islamkan amalan menyambutnya, ia ibarat soalan “Bagaimana nak menyembah salib secara Islam”, adakah ada caranya? Nak buat azam baharu sempena tahun baharu, silakan, nak menyambutnya, TIDAK SAMA SEKALI!

Dulu orang Yahudi ada sambutan tahun baharu mereka, bila mereka masuk Islam, masih nak sambut, lalu Nabi s.a.w gantikan dengan dua perayaan: ‘Eidul-fitr, dan ‘Eidul-adha. Kalau masih tak puas dengan dua perayaan ini, tiap minggu juga kita boleh meraikan hari Jumaat dengan bergembira bersalawat dan berzikrullah, bersihkan diri, mandi, memakai pakaian cantik, berwangi-wangian dan kemudian berkumpul di masjid mengerjakan Solat Jumaat yang ramainya lebih ramai daripada solat-solat lain dalam seminggu itu.

Sejarah bagaimana manusia mula menyembah berhala ialah bermula dengan niat mengingati orang-orang soleh yang telah mati, manusia pada masa itu dihasut syaitan untuk membina patung menyerupai orang-orang soleh, awalnya ia sekadar untuk mengingati, setelah bertahun-tahun lamanya, manusia sudah tidak tahu asalnya hingga akhirnya patung-patung itu disembah.

Sambutan tahun baharu masihi awalnya adalah acara keagamaan sebahagian penganut Kristian sejak sebelum kalendar masihi lagi, lama kelamaan, setelah lebih seribu tahun, manusia seluruh dunia mengadakan upacara menyambutnya dengan cara masing-masing. Sekarang, segelintir umat Islam pula cuba menyambutnya dengan upacara-upacara keagamaan seperti majlis baca Yasin dan tahlil, solat hajat, menyanyi asmaul-husna dan doa. Jika saban tahun acara ini diteruskan dengan jenama Islam, mungkin 100 tahun lagi, umat waktu itu ada yang menyangka ia adalah satu upacara yang memang wujud dalam Islam.

Dulu Yahudi puasa pada 10 Muharram, hari Assyura’ sebagai tanda syukur Nabi Musa diselamatkan daripada Firaun pada hari itu, bila Nabi s.a.w tahu, baginda mengatakan umat Islam lebih berhak lalu menganjurkan puasa pada hari itu dan berniat ingin berpuasa sehari sebelumnya juga pada tahun depannya.

Sekarang, Nasrani bergembira mengadakan upacara tertentu menyambut 1 Januari, ada sebahagian umat Islam yang turut menyambutnya tapi dengan cara berbeza daripada upacara kaum nasrani. Bolehkah? Bukan saja tiada kaitan dengan agama Islam yang mana umat Islam lebih berhak, bahkan Nabi sudah tiada untuk menunjukkan penganjurannya, siapa pula Nabi rujukan mereka?

Lebih kurang sejak 300 tahun dahulu, kaum Nasrani akan menyanyi lagu “Auld Lang Syne” beramai-ramai dalam menyambut ketibaan tarikh 1 Januari. Sekarang ada sebahagian umat Islam menyanyi lagu “Asma ul-Husna” beramai-ramai dalam menyambut ketibaan tarikh 1 Januari.  Nampak tak persamaannya? Ya, menyanyi beramai-ramai sebagai upacara menyambut tarikh 1 Januari. Ia peniruan yang tak perlu bahkan dilarang.

Apa yang jelas, sambutan tahun baharu yang mereka dakwa secara Islam itu tetap wujud persamaan dengan cara orang kafir iaitu:

  1. sambutan sempena 1 Januari.
  2. berkumpul beramai-ramai di lapangan.
  3. menanti detik 12 malam.
  4. menyanyi beramai-ramai bila detik 12 malam tiba.
  5. berharap tahun baharu itu membawa kebaikan.

Ada yang berhujjah, tidak mengapa kerana sambutan tahun baharu sudah menjadi budaya, bukan lagi upacara agama Kristian. Hujjah ini patut dijawab dengan pertanyaan, jika menyembah berhala sekarang ini upacara agama, kemudian 1,000 tahun lagi ramai manusia hilang agamanya lalu menyembah berhala menjadi sekadar budaya, adakah boleh umat Islam waktu itu juga menyembah berhala, tetapi ditukar bacaannya kepada doa berbahasa Arab?

Sebaiknya buat tak tahu saja dengan sambutan tahun baharu, tinggalkan sahaja upacara khas sambutan tahun baharu itu, bukan menyediakan upacara alternatif yang nampak Islamik tetapi tetap banyak persamaannya dengan orang kafir.

Fadhilat Doa Awal dan Akhir Tahun Bukan Daripada Nabi S.A.W?

Menjelang 1 Muharram setiap tahun, akan tersebarlah doa yang dikatakan doa awal tahun dan doa akhir tahun. Banyak juga masjid-masjid dan surau-surau yang akan mengadakan satu majlis khusus untuk membaca doa tersebut beberapa minit sebelum masuknya waktu Maghrib yang menandakan masuknnya tarikh 1 Muharram. Kebiasaan ini sudah menjadi amalan turun-temurun mungkin kerana ia diajarkan sejak dahulu menerusi buku kecil “Manzil” yang memuatkan panduan doanya berserta fadhilat apabila seseorang itu berdoa dengan doa tersebut. Namun menjadi satu tanda tanya adakah fadhilat yang disebut itu datangnya daripada Nabi Muhammad s.a.w?

Sejarah menunjukkan bahawa tahun Islam telah diperkenalkan dalam zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab r.a yang mengambil alih pemerintahan Islam selepas terbunuhnya Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a yang mengambil alih pemerintahan Islam selepas wafatnya Nabi Muhammad s.a.w . Sebelum itu, umat Islam tidak mempunyai kiraan tahun, hanya ada kiraan bulan dan hari dalam kalendarnya. Ini menunjukkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w wafat sebelum tahun hijrah diperkenalkan. Jadi fadhilat doa dan panduan doa awal dan akhir tahun itu memang wajar dipersoal kerana ia hanya muncul selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.

Doa adalah Ibadah

Amalan doa, umumnya ialah satu ibadah yang dituntut untuk dilakukan oleh semua Umat Islam. Banyak doa boleh didapati dalam Al-Quran dan hadith-hadith shahih. Selain itu, Nabi Muhammad s.a.w juga pernah menggalakkan doa mengikut kehendak masing-masing, contohnya selepas bertasyahhud dan sebelum memberi salam di dalam solat. ‘Abdullah bin Mas’ud r.a berkata (maksudnya);

“Nabi SAW telah mengajarkan kepada beliau al-Tasyahhud kemudian baginda bersabda: “Setelah itu hendaklah dia memilih mana-mana doa yang dikehendakinya, dan berdoa.”” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Jadi, doa awal tahun dan akhir tahun itu tiada masalah untuk diamal. Namun, fadhilat yang dikatakan diperoleh daripada membaca doa itu tidak wajar untuk dijadikan satu perkara yang diyakini kerana perkara ghaib perlu dihujjahkan daripada kalam Allah menerusi Al-Quran ataupun daripada Nabi Muhammad s.a.w dalam hadith-hadith yang shahih. Fadhilat yang disebutkan ternyata menyentuh perkara ghaib, disebutkan:

“Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu.”

“Barangsiapa yang membaca doa awal tahun ini, insya Allah dirinya akan terpelihara daripada gangguan dan godaan syaitan di sepanjang tahun tersebut.”

“Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:”Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.”

Menyentuh mengenai malaikat dan syaitan, ianya merupakan perkara ghaib yang boleh diterima jika datangnya daripada sumber yang disebutkan sebelum ini. Oleh kerana itu, perkara ini telah dibawa kepada kajian di Fatawa Islamiyah namun hasil kajian mendapati fadhilat dan doa-doa ini tidak terdapat dalam mana-mana kitab hadith shahih mahupun dhoif. Justeru mereka menyimpulkan ianya adalah fadhilat yang bathil. Tatacara bacaan doa seperti penetapan waktu dan bilangan juga tiada asalnya. Jika ingin berdoa dengan doa tersebut, ia sepatutnya terbuka boleh dibaca bila-bila masa dan tidak salah sekiranya sekadar dibaca sekali tanpa diulang-ulang.

Perlindungan daripada Syaitan

Jika ramai berkejar ke masjid dan surau untuk mendapatkan fadhilat-fadhilat yang disebutkan, ada pilihan lain yang boleh diamal bahkan ianya shahih daripada Al-Quran dan juga hadith (Hadirlah ke masjid dan surau selalu, ayat ini bukan menghalang para pembaca pergi ke masjid dan surau). Antara yang terpenting ialah sentiasa mengingat Allah (zikrullah). Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya;

“Dan aku memerintahkan kalian untuk mengingat Allah kerana perumpamaan mengenai hal itu seperti seorang lelaki yang dikejar oleh musuh-musuhnya hingga ia sampai di sebuah benteng kukuh yang melindungi dirinya dari mereka. Sama halnya dengan seorang hamba tidak akan dapat menjaga dirinya dari syaitan kecuali dengan mengingat Allah (berzikir kepada Allah).” (Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

Ada satu zikir yang sangat baik untuk melemahkan gangguan syaitan. Ia biasa diajarkan untuk mangsa gangguan jin syaitan dan juga sihir. Disebut dalam Sahih Muslim, diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya):

Sesiapa yang membaca:

(“Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan dan segala pujian. Dia-lah yang berkuasa atas segala sesuatu.”)

dalam sehari sebanyak seratus kali, nescaya dia mendapat pahala sebagaimana memerdekakan sepuluh orang hamba. Dia juga diampunkan seratus kejahatan, dibuat untuknya benteng sebagai pelindung dari syaitan pada hari tersebut hingga ke petang. Tidak diganjarkan kepada orang lain lebih baik daripadanya kecuali orang tersebut melakukan amalan lebih banyak daripadanya. Manakala mereka yang berkata: (“Maha Suci Allah, aku memujiNya”) dalam sehari sebanyak seratus kali nescaya terhapuslah segala dosanya sekalipun dosanya itu banyak seperti buih di lautan.

Zikirullah

Zikir juga sebenarnya adalah satu latihan untuk memupuk diri sentiasa mengingati Allah s.wt dalam setiap ketika. Apabila mulut sentiasa mengucapkan zikir, hati lebih mudah mengingati Allah s.w.t di saat seseorang itu sendang marah, kecewa, sedih dan ketakutan. Cubalah menjadikan zikir sebagai ‘makanan’ kepada rohani kita setiap ketika. Contohnya, ketika memandu ke tempat kerja, ketika makan, berjalan, menggosok baju, memasak dan sebagainya. Jika ketika itu ada sesuatu perkara yang boleh menyebabkan hati kita mempunyai perasaan negatif, insyaAllah zikir itu dapat menundukkannya. Contohnya dalam keadaan kesesakan jalanraya..hiburkanlah hati kita dengan melagukan zikir di bibir. Sama-samalah kita membudayakan zikrullah di dalam kehidupan seharian kita.

Panduan Pelindung Keselamatan

Banyak lagi doa-doa dan juga amalan-amalan sunat serta pantang-larang dalam Islam yang shahih dan disebutkan fadhilatnya untuk menjaga keselamatan secara umum ataupun keselamatan daripada kejahatan syaitan. Sebagai panduan, dapatkan aplikasi MyPerisai untuk telefon pintar iPhone dan Android,  satu kumpulan doa-doa dan amalan-amalan sunat untuk keselamatan diri, keluarga dan harta yang mana dibangunkan oleh saya dan beberapa rakan dengan kerjasama Ustaz Dr Abdul Basit Abdul Rahman (Mudir Pondok Sungai Durian, Kelantan, Panel Tanyalah Ustaz TV9, Panel Pondok Warisan IKIM.FM, Penulis buku Zikir Pagi Petang dan Selepas Solat dan lain-lain).

Sekian, terima kasih.

Sindir-menyindir Bukan Budaya Islam

“Marah anak, sindir menantu”, adakah kalian suka dengan budaya ini jika kalian yang sentiasa disindir? Ketahuilah, sindir-menyindir / sarkastik / as-suhriyah adalah budaya yang dilarang oleh Allah dalam Al-Quran. Bahasa sindiran adalah bahasa Allah menyindir ahli neraka. Ia juga bahasa yang diguna oleh orang yang dalam dirinya ada sifat nifaq dan kufur. Kita sebagai muslim mukmin jom azam hentikan budaya ini daripada diri kita, ahli keluarga kita seterusnya masyarakat kita.

Allah menegur orang beriman mengenai budaya kata-kata yang menyakitkan hati orang lain melalui ayat 11, Surah Al-Hujurat:49:11

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.”

 Manakala dalam ayat 79 Surah At-Taubah menunjukkan budaya mencela dengan menyindir dan mengejek adalah sifat orang munafik:

9:79

Maksudnya: “Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, – Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”

Contoh ayat sindiran yang biasa kita dengar yang patut diubah:

“Otak letak lutut ke, benda macam tu pun tak boleh nak fikir?”

“Masa mak cakap tadi, tidur ke? Cawan letak atas meja, bukan di lantai. Yang letak di lantai, namanya bola. Kan dah tersepak cawan tu.”

“Kamu ni nak merawat pesakit ni atau nak bunuh pesakit ni? Masukkan endoscopy macam bomba nak padam api.”

Sakit hati tak? Sila fikirkan ayat pengganti yang lebih baik, jika kita sering menggunakan ayat sindiran begini.

Bahaya ibubapa dan guru kerap menyindir anak kecil untuk memarahi, menegur dan menasihat: ia bukan hanya menimbulkan rasa kesal, bahkan sakit hati, rasa tidak dihargai, tidak disayangi dan sebagainya. Apa akan jadi pada anak yang sentiasa disakitkan hatinya? Mereka yang sering rasa sakit hati, tidak dihargai dan tidak disayangi berbeza tingkahlaku dan sikapnya berbanding dengan anak-anak yang tidak selalu disindir. Cuba ubah kata-kata kita tanpa memasukkan sindiran, perhatikan perubahan positif pada anak tersebut.

Dengar lebih lanjut dalam rakaman kuliah di bawah ini yang menyebut mengenai budaya sindir-menyindir yang perlu dibuang daripada masyarakat kita:

Kuliah Maghrib 7.10.2012
Penceramah : Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
Tempat : Surau an-Nur Bandar Baru Bangi
Link : http://www.mediafire.com/?xbbvi72g8h5zm23

Puasalah pada 9 dan 10 Muharram.

Tazkirah Subuh pagi ini menyebut berkenaan suatu sunnah yang dianjur dalam bulan Muharram iaitu berpuasa pada hari Assyura. Semoga dengan mengamal sunnah anjuran Nabi Muhammad s.a.w, cinta kita kepadanya semakin kuat, dan dengan cinta itu kita dapat bersama dengannya di Syurga kelak.

Dalam hadith shahih riwayat Imam Muslim menyebut seutama-utama puasa selepas puasa bulan Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah: Muharram. Hadith lain juga daripada Imam Muslim menyebut, puasa Assyura menghapus dosa setahun yang lalu. Nabi s.a.w juga pernah berazam tahun hadapannya berpuasa pada 9 Muharram iaitu sehari sebelum hari Assyura agar berbeza dengan Yahudi yang juga berpuasa pada hari Assyura atas terima kasihnya kepada Allah yang menyelamatkan mereka dan Nabi Musa serta tenggelamkan Firaun dan tenteranya pada hari Assyura. Namun baginda s.a.w wafat sebelum tertunai azamnya.

Kata-kata (azam) Nabi Muhammad s.a.w itu menjadi sumber hukum mensunnahkan berpuasa juga pada 9 Muharram di samping 10 Muharram.

Wallahu’alam.

Panduan Ringkas Hijrah Diri

Soalan oleh FZ:

Salam… bagaimana nk bg nasihat kpd sorg kwn yg dlm proses menginsafi segala kekhilafan diri spy sntiasa istiqomah utk trus b’ubah&tdk mengulangi kesilapan silam….

Jawapan el-ilmy:

Salam. Nasihatkan dia:

  • istighfar sungguh-sungguh tiap hari, sbaiknya pd sepertiga mlm dgn sebutan “astaghfirullah, wa atubu ilaih” mksudnya “aku mohon ampun kpd Allah, dan aku bertaubat kpdNya” 100x tiap hari.
  • solat mlm sepertiga akhir skitar 4pg, dlm sujud, mohon Allah ampunkn dosa dan teguhkn iman utk mharung cabaran taubat yg pasti byk rintangannya.
  • jauhkn diri drp suasana, tmpat, kenalan yg mndorong maksiat.
  • dekati masjid, kuliah agama, brkawan dgn mreka yg suka dgn kuliah agama.
  • sedekah dan niatkan doa moga Allah ampun dosa dan mudahkn jln taubat dgn sedekah itu.
  • plajari smula ilmu agama (aqidah, fiqah, ahklak) dgn guru2 yg tinggi ilmu dan ahklaknya.
  • 10 hari awal dzulhijjah ni sgt sesuai utk tibgkatkn amal ibadah. Bykkn puasa sunat, trutamanya jgn tinggal puasa hri arafah pd 9 dzulhijjah yg fadhilatnya Allah anpun dosa stahun yg lps dan stahun akan dtg. Galakkan ambil bahagian dlm ibadah kurban.

Moga sdikit panduan ini memudahkn jln bliau menuju redha Allah