Category: I’dad

iMuscle 2 – Panduan senaman pilihan

iMuscle 2 – App pilihanku untuk panduan senaman setempat atau circuit training.
.
Boleh dapatkan di AppStore dan PlayStore dengan harga bawah RM10, cari dengan kekunci “iMuscle 2”.
.
Banyak kelebihan iMuscle 2 berbanding lambakan aplikasi lain, berbaloi membelinya. 
.
Antara bagusnya yang dapat dikongsikan, pertama ia menyenaraikan lebih 600 jenis senaman yang boleh kita pilih untuk pelbagaikan, jadi tidak bosanlah walau senaman hanya di ruang tamu rumah tiap hari, tapi macam-macam cara boleh kita cuba lakukan. Ada fungsi carian dan tapisan untuk 600 jenis senaman tu. Siapa tiada alatan senaman, boleh buat tapisan tanpa alatan, tengok berapa banyak senaman boleh buat dengan percuma.

Kedua, ia memaparkan grafik dan video 3D otot kita tanpa kulit, tak menggunakan foto dan video orang sebenar, sesuai untuk orang Islam yang diperintah tundukkan pandangan.
.
Pada paparan utama keseluruhan gambaran otot kita, boleh klik mana-mana bahagian otot, akan ditunjukkan apa senaman yang akan memberi kesan utama dan kedua kepada otot itu. Gunakan ikon pisau, untuk hilangkan otot luar dan tinjau otot dalam pula.
.
Ketiga, iMuscle 2 juga sediakan fungsi menetapkan sendiri susunan jenis senaman, kita boleh pilih dan susun mana-mana dari lebih 600 jenis senaman yang ada.
.
Dapatkanlah aplikasi ini untuk membantu kita bersenam dengan lebih baik, termotivasi dan tidak menjemukan.
.
Bagi pembayar cukai pendapatan, peruntukan RM300 setahun untuk beli alatan untuk senaman, ada potongan cukai boleh dibuat sebanyak itu setiap tahun.

I’dad satu perkara penting yang umat Islam perlu perhatikan.

Kita sedih dan marah bila saudara kita di Palestin, Syiria, Myanmar dan lain-lain dizalimi dibunuh sesuka-hati, tapi adakah kita buahkan kesedihan dan kemarahan itu dengan mempersiapkan kekuatan ke medan jihad akhbar?

Atau terus leka memanjakan diri dengan makan-minum yang lazat hingga dibiarkan badan menggemuk? Leka dengan hiburan nyanyian, drama rekaan, realiti tv lawak-jenaka, filem baru saban minggu dan bulan? Leka dengan hobi mencantikkan kereta, mencantikkan rumah, mencantikkan fesyen?

Ayuh sama-sama sedarkan masyarakat, persiapkan kekuatan iman, kekuatan fizikal diri, kekuatan kewangan dan apa-apa lagi kekuatan agar Islam yang dulunya gagah akan terus gagah. Akhir zaman semakin dekat, jika jihad akhbar diseru ketika kita sedang hidup, adakah kita akan menolak dengan pelbagai alasan yang alasan sebenar ialah kita tak pernah persiapkan diri?

#idad #fitmalaysia #fitmuslim

Perut boroi vs perut berketul macam roti

Nak tukar perut boroi jadi berketul-ketul macam roti ni?
.
Lemak bahagian perut ialah lemak paling susah disingkirkan.
.
Selepas asyik berjogging berbulan-bulan dan nampak berat badan sudah turun, tapi bahagian perut masih nampak tak banyak berubah, apa nak buat lagi? 
.
Cuba tambah rutin senaman untuk bahagian perut, buat carian “ABS Workout”, ada banyak boleh diikut, tapi mulakanlah dengan senaman tahap pemula / beginner sebelum cuba tahap intermediate dan advance.
.
Ada dakwaan buat senaman untuk perut akan naikkan otot perut, jadi ukuran pinggang tak berubah.
.
Itu betul bagi orang kurus yang tiada masalah lemak di bahagian perut.
.
Bagi mereka yang ada masalah lemak, senaman untuk bahagian perut akan bantu pembakaran lemak di bahagian perut sebelum otot-otot perut itu timbul kemudiannya.
.
Tapi kena ingat!
.
Biarkan perut kosong selama dua jam selepas bersenam.
.
Dalam tempoh dua jam itu, lemak yang tersimpan lama akan digunakan oleh badan yang dipaksa berkerja keras sebelumnya kerana perlukan bahan bakar untuk terus berkerja.
.
Kalau terus makan lepas bersenam, makanan yang dibekalkan itu yang akan diguna untuk bahan bakarnya, ia lebih mudah diproses berbanding proses membakar lemak yang tersimpan lama tu.
.
Cuba tips ini dan kongsikan perkembangannya selepas satu ke dua bulan di sini. 

Abaikan rekahan tumit kaki?

Abaikan rekahan tumit?
.
Ini pertanyaan saya kepada kaum lelaki.
.
Pernah tak cuba hilangkan rekahan tumit kaki? 
.
Bila solat berjamaah dengan warga asing seperti saudara kita dari Myanmar, Bangladesh dan Indonesia, saya perasan majoriti tumit kaki mereka bersih dari rekahan.
.
Eh, mereka kan kerja kasar.. Buruh binaan, buruh ladang.. Selalu berjalan kaki tak berkenderaan, tentu tapak kakinya lebih kasar, tapi tidak begitu?
.
Orang kita pula kaki manja, selesa memijak karpet lembut atau tile licin di rumah dan pejabat, tapi tumit kaki teruk?
.
Saya tak ada jawapannya kenapa begitu.
.
Tapi saya ambil tindakan cuba bersihkan tumit kaki saya selalu.
.
Tiap kali mandi, saya akan berus tumit kaki saya dengan berus yang sedikit kasar.
.
Tak mahal pun berus plastik tu, tak sampai RM2.
.
Hasilnya seperti dalam gambar, ya itu gambar tapak kaki saya.
.
Saya sudah konsisten amalkannya, mungkin 5 atau 6 tahun.
.
Saya lebih yakin air sampai ke anggota wudhu bahagian itu.
.
Saya teringat, ada hadith shahih riwayat Imam Muslim mengenai tapak kaki yang tak sempurna terkena air ketika wuduk, Nabi s.a.w kata “Celakalah tumit-tumit dengan api neraka, sempurnakanlah wudhu kalian dengan baik”.
.
Moga selamat tapak kakiku dari api neraka.
.
Saya bukan nak menghukum mereka yang abaikan rekahan tumit kaki tu wudhu tak sah, bukan.
.
Walaupun ada kotoran melekat celah rekahan tu, memungkinkan air tak sampai terkena kulit, biarlah yang arif ilmu fiqh bicarakannya.
.
Saya cuma nak ajak masing-masing cuba bersihkan.
.
Kalian yang membaca coretan ini, saya tanya lagi sekali.. Abaikan rekahan tumit ke selama ini?
.
Kalau ya, cuba bersihkan.
.
Saya ada jumpa beberapa petua untuk masalah tumit merekah, saya tak kongsikan di sini kerana saya tak tahu keberkesanannya.
.
Siapa ada petua berkesan, jemput kongsikan dengan saya.
.
Pihak jawatankuasa masjid dan surau mungkin boleh ambil peranan juga bantu kita bersihkannya dengan menyediakan berus dan sabun di tempat wudhu.
.
Sama-sama kita jaga kebersihan yang saya rasa ramai orang abaikan ini.
.
Hujung Ramadhan, kita berharap dapat capai taqwa hasil ibadah puasa, ini pun satu tips nak capai taqwa.
.
Taqwa diumpamakan berjalan di laluan berduri, kita jalan penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terkena duri.
.
Begitu juga hidup kita, kita awasi apa-apa perkara yang boleh menjerumuskan kita ke neraka, kita penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terjerumus ke neraka. 

Wuduk jimat air

Inilah cara wuduk jimat air yang dicari-cari selama ini.
.
Lepas tonton, saya terus praktik sampai sekarang.
.
Anda sudah? 
.
Membazir saudara syaitan, rujuk ayat 27 Surah Al-Isyra’.
.
Keluar dari madrasah Ramadhan nak jadi orang bertaqwa, sekurang-kurangnya dapatlah ubah yang satu ini.
.
Jemput kongsikan.