GOUT? Amalkan melinjo / belinjo (Gnetum gnemon)

Ini hasil kajian saintifik saintis Jepun terhadap melinjo: https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/589169/abs/
.
Kajian menggunakan biji buah melinjo yang dijadikan serbuk dan diberi kepada 30 orang dewasa selama 8 minggu, diberikan hanya 750 mg setiap pagi.
.
Didapati keputusan signifikan penurunan serum uric acid pada minggu ke 4 dan ke 8.
.
Ada apa dengan uric acid? Cuba baca pula artikel ini: http://www.health.harvard.edu/newsletter_art…/all-about-gout
.
Uric acid berlebihan dalam badan berkumpul membentuk kristal menyebabkan kesakitan. Dengan penurunan uric acid bila amalkan melinjo, diharap gout pun dapat dielak bagi yang belum kena dan dapat dihilangkan bagi yang sudah kena gout.
.
Macam mana uric acid boleh ada banyak dalam badan? Bukan selalu makan makanan laut / seafood pun….
.
Satu lagi penyebab uric acid tinggi hasil kajian saintifik ialah pengambilan terlalu banyak fruktosa menyebabkan peningkatan uric acid dalam darah.
.
Apa pula fruktosa tu..memang banyak kita ambil tiap hari ke? Jawapannya YA kalau kita selalu minum minuman ringan, air kotak, air tin, kordial..apa-apa sajalah minuman makanan yang keluar dari kilang.
.
Fruktosa ialah gula pemanis yang murah, pengilang gunakannya untuk pemanis produk mereka dengan harga lebih murah berbanding jenis gula lain yang lebih sihat.
.
Jadi, nak elak dan nak sembuh dari Gout, kurangkanlah makanan-minuman keluaran kilang, nak minum jus, beli buah-buahan dan blend sendiri lebih sihat. Nak minum kopi dan teh, bancuh sendiri, jangan selalu nak segera dengan pekej 3-in-1, 4-in-1, 7-in-1.
.
Kembali kepada melinjo..macam mana nak amal dengan betul?
.
Sebaiknya dapatkan buah segar, kita rebus sendiri tentu lebih baik, tapi bukan senang nak dapat buah segar..pokoknya pun ramai tak pernah jumpa. Siapa nak tanam pokoknya, saya ada jumpa rakan penjual anak-anak pokok secara online ada menjualnya.
.
Yang biasa kita jumpa ialah emping melinjo. Emping ni kalau digoreng, memang sedap dimakan..tapi khasiatnya akan banyak berkurang menurut pakar khasiat pemakanan MARDI, Dr Suri Roowi. (Kredit untuk Dr yang mula-mula sebutkan mengenai melinjo untuk tangani uric acid)
.
Sebaiknya, emping melinjo yang mentah tu, kita rebus hingga lembut, amalkan makan rebusan emping melinjo itu, begitu lebih banyak khasiatnya dapat dikekalkan.
.
Nak amal berapa banyak? Kalau kajian di Jepun tu 750 mg, rasanya sikit saja..sebiji / sekeping sudah memadai. Jangan melampau pula amalkan mendadak banyak sekali gus kononnya nak terus sembuh, biasanya penyembuhan tidak berlaku begitu, memadai sedikit dan berterusan.
.
Semoga kita dapat elak dan sembuh dari Gout. Jemput kongsi dengan yang lain. Jemput follow dan popularkan hash tag untuk hidup lebih sihat dan kuat…

Comments are closed.