Month: June 2017

Turun berat sementara lepas Ramadhan?

Mereka yang hadapi masalah lebih berat badan biasanya akan gembira lepas berakhir Ramadhan kerana nampak turun berat yang seakan signifikan.
.
Tapi lepas beberapa minggu bulan Syawal, berat naik semula.
.
Oh tidak.. Tiap tahun macam ni, apa yang tak kena? 
.
Saya kongsikan perkongsian jurulatih program penurunan berat badan terkenal di Malaysia.
.
Katanya, gemuk ada dua iaitu gemuk air dan gemuk lemak.
.
Gemuk air ni senang dan cepat untuk dikurangkan.
.
Kebanyakan produk penurunan berat badan akan dakwa berkesan dengan tunjuk testimoni turun berat badan berbelas kilo hanya dalam seminggu ke dua minggu.
.
Lepas tu, berat tak turun-turun dah.
.
Yang berlaku ialah gemuk air yang berkurang.
.
Kalau cuba tepuk bahagian berlemak seperti bawah lengan (triceps), akan nampak beralun laju seperti ringan saja isinya, itulah air yang tersimpan, bukan lemak.
.
Dalam tempoh awal program turunkan berat badan, memang simpanan air akan berkurang dulu.
.
Jadi, jangan berhenti atau kecewa bila berat lambat turun lepas penurunan yang banyak pada awalnya.
.
Mana datang air banyak-banyak tu?
.
Antara sebabnya ialah garam..
.
Maaf, kurang arif nak terangkan macam mana garam boleh sebabkan air terserap dalam badan dengan banyaknya.
.
Cuma boleh ajak fikir kesan garam kepada ikan masin yang digaramkan. Apa jadi pada ikan tu? Kering.. Sama juga dengan sotong kering, udang kering, ikan bilis, semuanya dibuang kandungan airnya dengan bantuan garam jadikan semua tu ada rasa masin.
.
Cuba kurangkan pengambilan garam atau bahan sodium lainnya untuk kurangkan simpanan air dalam badan.
.
Jom amalkan gaya hidup sihat selepas Ramadhan. 

Makan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah

Makan dan minum itu tanda syukur atas nikmat Allah.
.
Ia suatu yang menggembirakan, apatah lagi makan percuma.
.
Kalau perasan, sunnah memperlihatkan kegembiraan atas rasa syukur ini ada dalam beberapa perkara yang jadi kegembiraan kita. 
.
Pertama ialah raya puasa, Eidulfitri, 1 Syawal hari untuk makan minum, diharamkan berpuasa hari tu.
.
Kedua ialah raya korban, Eiduladha, sama juga diharamkan berpuasa hari tu.
.
Ketiga, walimatul’arus, anjuran kenduri kahwin atas kesyukuran mendirikan rumah tangga, sangat dituntut kenduri dibuat walaupun hanya sembelih seekor kambing, menurut hadith shahih.
.
Keempat, kenduri aqiqah selepas 7 hari anak dilahirkan sebagai kesyukuran dikurniakan anak, seekor kambing bila dapat anak perempuan, dua ekor kambing bila dapat anak lelaki menurut sunnah kerana kegembiraan mendapat anak lelaki biasanya lebih berlipat ganda.
.
Jadi suatu kontra dengan sunnah bila kesedihan atas kematian orang yang tersayang, pun nak anjurkan kenduri makan-makan sempena kematian itu, kan?
.
Yang sunnah, keluarga yang dalam suasana kesedihan itu diberi makan oleh jiran tetangga, begitu yang diperintahkan Nabi s.a.w dalam hadith yang shahih.
.
Ya, ada hadith shahih mengenai anak nak beri makan atas sebab ibunya yang meninggal dunia biasa beri orang makan, semoga dengan menyambung kebiasaannya, pahala memberi orang makan masih terus ibunya dapat.
.
Ia suatu yang baik untuk dilakukan, namun untuk menyantuni sunnah, eloklah ia ditangguhkan beberapa hari atau minggu atau bulan selepas kebiasaan suasana sedih itu sudah mula longgar.
.
Jom betulkan yang ini. 

Abaikan rekahan tumit kaki?

Abaikan rekahan tumit?
.
Ini pertanyaan saya kepada kaum lelaki.
.
Pernah tak cuba hilangkan rekahan tumit kaki? 
.
Bila solat berjamaah dengan warga asing seperti saudara kita dari Myanmar, Bangladesh dan Indonesia, saya perasan majoriti tumit kaki mereka bersih dari rekahan.
.
Eh, mereka kan kerja kasar.. Buruh binaan, buruh ladang.. Selalu berjalan kaki tak berkenderaan, tentu tapak kakinya lebih kasar, tapi tidak begitu?
.
Orang kita pula kaki manja, selesa memijak karpet lembut atau tile licin di rumah dan pejabat, tapi tumit kaki teruk?
.
Saya tak ada jawapannya kenapa begitu.
.
Tapi saya ambil tindakan cuba bersihkan tumit kaki saya selalu.
.
Tiap kali mandi, saya akan berus tumit kaki saya dengan berus yang sedikit kasar.
.
Tak mahal pun berus plastik tu, tak sampai RM2.
.
Hasilnya seperti dalam gambar, ya itu gambar tapak kaki saya.
.
Saya sudah konsisten amalkannya, mungkin 5 atau 6 tahun.
.
Saya lebih yakin air sampai ke anggota wudhu bahagian itu.
.
Saya teringat, ada hadith shahih riwayat Imam Muslim mengenai tapak kaki yang tak sempurna terkena air ketika wuduk, Nabi s.a.w kata “Celakalah tumit-tumit dengan api neraka, sempurnakanlah wudhu kalian dengan baik”.
.
Moga selamat tapak kakiku dari api neraka.
.
Saya bukan nak menghukum mereka yang abaikan rekahan tumit kaki tu wudhu tak sah, bukan.
.
Walaupun ada kotoran melekat celah rekahan tu, memungkinkan air tak sampai terkena kulit, biarlah yang arif ilmu fiqh bicarakannya.
.
Saya cuma nak ajak masing-masing cuba bersihkan.
.
Kalian yang membaca coretan ini, saya tanya lagi sekali.. Abaikan rekahan tumit ke selama ini?
.
Kalau ya, cuba bersihkan.
.
Saya ada jumpa beberapa petua untuk masalah tumit merekah, saya tak kongsikan di sini kerana saya tak tahu keberkesanannya.
.
Siapa ada petua berkesan, jemput kongsikan dengan saya.
.
Pihak jawatankuasa masjid dan surau mungkin boleh ambil peranan juga bantu kita bersihkannya dengan menyediakan berus dan sabun di tempat wudhu.
.
Sama-sama kita jaga kebersihan yang saya rasa ramai orang abaikan ini.
.
Hujung Ramadhan, kita berharap dapat capai taqwa hasil ibadah puasa, ini pun satu tips nak capai taqwa.
.
Taqwa diumpamakan berjalan di laluan berduri, kita jalan penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terkena duri.
.
Begitu juga hidup kita, kita awasi apa-apa perkara yang boleh menjerumuskan kita ke neraka, kita penuh berhati-hati sedaya upaya supaya tak terjerumus ke neraka. 

Wuduk jimat air

Inilah cara wuduk jimat air yang dicari-cari selama ini.
.
Lepas tonton, saya terus praktik sampai sekarang.
.
Anda sudah? 
.
Membazir saudara syaitan, rujuk ayat 27 Surah Al-Isyra’.
.
Keluar dari madrasah Ramadhan nak jadi orang bertaqwa, sekurang-kurangnya dapatlah ubah yang satu ini.
.
Jemput kongsikan.

Mesej pendek menyeru taqwa

Kecelakaan besar kalau dosa-dosa tak terampun dalam Ramadhan ni. Bersungguhlah minta keampunan Allah.

Kenapa tak diampun dosa dalam bulan Ramadhan itu kecelakaan besar? Sebab Jibril doakan celaka dan Nabi s.a.w aminkan!

Orang bertaqwa takutkan siksa Allah di akhirat. Selain hati-hati dosa yang akan dilakukan, takuti juga dosa yang lalu.

Tak mampu banyakkan amalan untuk tambah pahala, jadi kurang-kurangkanlah amalan tambah dosa.

Orang bertaqwa risau jika dosa-dosanya tidak diampuni lalu perhebatkan taubat di hujung Ramadhan. Kita?

Tak rasa bersalah lepas buat dosa? Perhati dan hadam ayat Al-Quran yang ceritakan azab neraka untuk tingkatkan taqwa.

Dosa-dosa syirik tak diampuni tanpa taubat. Kenali syirik, hindari dan jangan ulangi.

Taqwa diertikan taat perintah dan larangan Allah. Tiap perbuatan, fikirkan dulu perintah dan larangan yang berkait.

Bagai menarik rambut dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan berserak. Begitu nak bersihkan bid’ah masyarakat.

Andai dosa-dosa kecil umpama sebutir pasir hitam. Bila dihimpun tanpa diampun, gunung hitam juga jadinya. Bersihkanlah.

Orang bertaqwa hiasi peribadi dengan sifat-sifat mahmudah. Yang mazmumah cuba kikis dalam diri.

Semak sebelum sebar. Sabar sebelum sebar. Ini cara orang bertaqwa bila sampai suatu khabar.

Gerun! Seterika badan itu hukuman di neraka buat yang tak keluarkan zakat emas dan perak, rujuk ayat 35 Surah At-Taubah.

Gerun!Tetak badan itu hukuman untuk tentera musuh yang sangat kuat memusuhi Islam, rujuk ayat 12 Surah Al-Anfal.

Rujuk ayat 2 surah Al-Anfal, disebut nama Allah, gementar hatinya, dibawakan ayat Al-Quran, bertambah imannya.

Banyak ayat Al-Quran ceritakan azab hukuman Allah, cuba kita belek dan hadam moga tambah gementar hati.

Kulit yang sudah rosak kurang pedihnya terkena api. Di neraka, Allah elokkan semula kulit supaya berterusan pedihnya. Surah An-Nisa’, Ayah 56

Tahu tak apa minuman ahli neraka? Antaranya cairan logam besi atau tembaga, hangus badan bila minum! Surah Al-Kahf, Ayah 29, Surah Yunus, Ayah 4, Surah Ibrahim, Ayah 16 dan 17

Lihat surah Ad-Dukhan ayat 43 hingga 50 ada sebut makanan dan mandian ahli neraka.

Potong masuk lorong kecemasan itu perbuatan mazmumah membuat orang ramai sakit hati. Hentikannya! WhatsApp JPJ terus.